مجله تبلیغات

عکاسی دکوراتیو

عکاسی دکوراتیو

عکاسی دکوراتیو بخشی از عکاسی تبلیغاتی است که با استفاده از فضاسازی ( صحنه پردازی و دکور)  و نورپردازی صحیح، محصول را بصورت جذابی برای مخاطب به نمایش بگذارد. 

در این سبک عکاسی به خصوصیات محصول توجه می شود. گاهی عکس دکوراتیو مطابق اصول تبلیغات پیش می رود و رعایت اصول تکنیکی در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد. این سبک از عکاسی باعث هرچه بهتر دیده شدن محصول شما میشود.

 

صحنه پردازی باید براساس تلورانس مناسب رنگ ها و استفاده از موارد فرعی مناسب اطراف سوژه انجام شود بطوری که ملزومات بیش از حد و بی ربط اطراف محصول مورد نظر قرار نگیرد

طبق اصول روانشناسی عکس باید حس نشاط و شادی ، سختی و استحکام و گاه حسی مرموز را به مخاطب انتقال دهد.

تجهیزات مورد نیاز عکاسی دکوراتیو

  1. لوازم عکاسی و نورپردازی
  2. لوازم جانبی فرم دهی نور
  3. اکسسوار
  4. دوربین

توانایی های مورد نیاز عکاسی دکوراتیو

  1. ایده عکاسی

  2. ابزارهای ساخت جلوه های ویژه

  3. طراحی و دکور صحنه

 

  1. محصول و سوژه مورد نظر

بهتر از کالاهای با حجم و وزن مناسب برای شما ارسال شود و  عکاسی از کالاهای بزرگ در محل انجام شود.

در تمیزکردن محصول برای نمایش جزئیات دقیق در عکاسی و نگهداری از محصول برای این که لکه یا خرابی روی آن ایجاد نشود دقت کنید.

  1. دوربین عکاسی

تنظیمات دستی دوربین را فعال کنید.

در صورت کم کردن سرعت شاتر، سوژه به‌اندازه کافی روشن شود.

دیافراگم یا عمق میدان در حالت دستی در صورتی که نور کم باشد قابل تنظیم است.

انتخاب زاویه مناسب بسیار مهم است.

هر تعداد عکس از هر زاویه ای فکر می کنید می تواند نتیجه خوبی به شما بدهد بگیرید.

  1. نورپردازی

قدرت و شدت و جهت نور به ایده و دکور بستگی دارد. نورپردازی برای عکاسی از لوازم با اندازه بزرگ مانند یخچال با یک آبمیوه کاملا متفاوت است.

برای بازتاب نور به بخش تاریک دکور از رفلکتور استفاده کنید.

برای مسدود کردن و شکست نور از صفحه مقوایی تیره استفاده کنید

برای ایجاد طرح و سایه روشن در صحنه عکس از فیلترهای گوپو استفاده کنید

اگر بتوانید از نور طبیعی استفاده کنید، میز را طوری قرار دهید که نور از کنار به دکور بتابد.

در فضای بسته و با نور کم به تجهیزات نورپردازی نیاز دارید.

استفاده از رفلکتور نیاز به لامپ یا فلاش را کمتر می کند.

در زمان استفاده از نور طبیعی می توان با استفاده از رفلکتور سایه را پوشش داد.

نورپردازی در این روش عکاسی برای ایجاد کنتراست استفاده می شود.

استفاده از نورهای نرم برای ایجاد فضای آرام در این نوع عکاسی توصیه نمی شود.

بعضی عکسهای دکوراتیو با فضای روشن نتیجه بهتری دارد و عکاسی بعضی کالاها در محیط با نور  کمتر زیباتر است.

برای سایه های طرح دار می توان از تجهیزات یا تکنیک هایی استفاده کرد از جمله گوپو.

گوبو ابزاری است که با قرار دادن آن جلوی منبع نور، طرح ها و یا سایه روشن هایی با طراحی خاص در عکس بوجود می آورد از جمله سایه پنجره، گیاهان، طرح های دایره و خطوط راه راه

       4. ایده

ایده منحصر به فرد و جذاب اصلی ترین و مهم ترین قسمت عکاسی دکوراتیو است و بقیه مراحل از جمله دکور، نورپردازی و ترکیب بندی براساس ایده چیده خواهد شد و پیش خواهد رفت. پس برای به دست آوردن یک ایده ناب به جز دیدن عکس های زیاد و آموزش می توانید از محصول با چیدمان مختلف و زاویه های متفاوت عکاسی کنید.

  1. ساخت دکور

در مواردی می توان ازفضای واقعی محل استفاده و یا نگهداری محصول برای عکاسی استفاده کرد.

می توان دکور را در فضای بسته و نورپردازی طراحی کرد.

دکورها کاربرد بسیار زیادی در عکاسی محصولات غذایی دارند.

عکاسی دکوراتیو محصولات غذایی به دلیل این که شامل سوژه های خوراکی هستند جذابند.  

دکور عکاسی از محصولات غذایی می تواند قسمتی از یک آشپزخانه سنتی و یا مدرن را به نمایش بگذارد.

دکور عکسها را متناسب و مرتبط با کالا بچینید.

از همه لوازم اطرافتان برای ساخت دکور استفاده کنید.

هرچیزی می تواند جزو دکور باشد اگر در جای درست و با توجه به رنگ و شکلش در دکور قرار داده شود.

  1. ابزارهای ساخت جلوه های ویژه

دودهای مصنوعی، آتش، حبابِ کف، جرقه که می تواند باعث جذابیت عکس شود جلوه ویژه واقعی می گویند.

این جلوه ها را باید متناسب با سوژه استفاده کرد تا به نتیجه مورد نظرتان برسید.

  1. اکسسوار

اکسسوار یا لوازم تزیینی در چیدمان دکور عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد.

این لوازم بسیار متنوع هستند و  می تواند رابطه مستقیم و غیر مستقیم با سوژه عکاسی داشته باشد.

اکسسوارها باعث جذابیت و درک بهتر مفهوم  عکس می شوند.

لوازم تزیینی می تواند در جهت کاربرد محصول در عکس استفاده شود و یا فقط برای واقعی تر شدن یا زیباتر شدن صحنه بکار می روند.

اکسسوارهای بعضی محصولات تنوع و تعدد زیادی دارند و در مورد بعضی سوژه ها اکسسوارهای کمتری در دسترس است.

انتخاب درست و خلاقانه این لوازم تزیینی می تواند نتیجه عکاسی را متحول کند.

نباید فضای عکس را با استفاده از عناصر فرعی زیاد شلوغ کنید.

  1. چیدمان

چیدمان و طراحی صحنه ی عکسهای تبلیغاتی هنری مجزا از عکاسی است.

چیدمان نیاز به سلیقه و تمرین دارد.

چیدمان درست، نقش مهمی در ترکیب بندی و جذابیت عکس خواهد داشت.

هنگام طراحی دقت کنید که سوژه بین سایر عناصر صحنه گم نشود و واضح و مشخص باشد.

  1.  ویرایش

پس از انجام کار عکاسی عکس های مناسب را انتخاب و تصحیح های لازم را انجام دهید.

رنگ محصول را تغییر ندهید.

اندازه عکس بسته به مورد استفاده متغیر است. عکسی برای چاپ آماده می شود با عکسی که قرار است در سایت استفاده شود دارای حجم  متفاوتی است.

شرکت تبلیغاتی راسپینا رسانه آماده ارائه کلیه خدمات گرافیکی از جمله عکاسی صنعتی بصورت حرفه ای می باشد.

چاپ  ایمیل

با ما در تماس باشید

  • شیراز - بلوار امیرکبیر - خیابان فرزدقی 
  • بین کوچه 7 و 9 - ساختمان 35 - واحد 3
  • 09392324400 - 07138223990
  • info@respinaresane.ir

عضویت در خبرنامه