مجله تبلیغات

طراحی گرافیک

طراحی گرافیک

طراحی گرافیک (graphic design) به هنر و عمل برنامه‌ریزی و نمایش ایده‌ها و تجریبات در قالب محتوای بصری و متنی می‌گویند.                                       

به بیان دیگر، طراحی گرافیک ارتباط خود را از طریق انتقال ایده‌ها و پیام‌های مشخص بصری با استفاده از ابزارهای نوین و سنتی به شکل خلاقانه برقرار می‌کند.

طراحی گرافیک تکنولوژی و هنر را باهم تلفیق می کند. ابزار های اصلی در این کار تصاویر و تایپوگرافی هستند. این اصطلاح را نخستین بار ویلیام ادیسون دیگینز در سال ۱۹۲۲ به کار برد ولی از جنگ جهانی دوم کاربرد آن رایج‌شد.

هدف طراحی گرافیک چیست؟

امروزه هدف از طراحی گرافیکی 3 مورد است

  1. ترویج و فروش محصول از طریق تبلیغات
  2. انتقال پیام‌های پیچیده و اطلاعات مهم
  3. جلب اعتماد و توسعه یک برند

عناصر اصلی طراحی گرافیک 7 مورد است:

1.خط (Line)

خط اساسی ترین عنصر موجود در هر طرحی است، هر خط دو نقطه را به هم متصل می کند. آنها برای تقسیم فضا و همچنین سوق دادن توجه بیننده به یک جهت خاص، بکار می روند. خطوط به سادگی توانایی نمایش ایده‌ها را دارند. خط‌ مستقیم، حس نظم و تمیزی را نشان می دهد، خطوط مواج حرکت را القا می کند و خط‌وط زیگزاگ باعث بوجود آمدن تنش یا هیجان می شوند.

2.رنگ (Color)

شاید رنگ مهمترین عنصر یک طرح گرافیکی باشد چون فوراً تأثیر خود را بر روی مخاطب خواهد گذاشت و این نیازی به شناخت مخاطب از رنگ در طراحی نیست. طراح گرافیک می تواند برای بوجود آوردن احساساتی که در نظر دارد از رنگ استفاده کند.

هر رنگ، معنا و مفهوم خاص خود را دارد و اگر در جای اشتباه استفاده شود می تواند باعث شکست طراح در رسیدن به هدف شود.

3.شکل (Shape)

شکل یا فرم فرم ترکیبی از خطوط است. اشکال اصلی دایره، مربع، مستطیل، مثلث هستند که همه می شناسن و سایر اشکال را انتزاعی می نامیم. اشکال نیز معانی خاص خود را دارند. دایره وحدت و کمال را نشان می دهد در حالی که مثلت می تواند حس برنده بودن و تهاجمی بودن را به نمایش بگذارد.

4.فضا (Space)

در طراحی گرافیک منظور از فضا، به فضای اطراف یا بین عناصر مختلف طراحی است. استفاده رنگ درست در فضای درست می تواند مفاهیم مهم و دقیقی را به مخاطب انتقال دهد.

5.بافت (Texture)

استفاده از بافتمی تواند جایگزین پس زمینه های تک رنگ شود. بافت می تواند شامل هر چیزی باشد که  ظرافت یا زمختی یا سه بعدی بودن و از این قبیل را القا کند. این بافت می تواند محققانه در طراحی قرار گیرد و تاثیر قابل لمسی ایجاد کند.

6.تایپوگرافی (Typography)

تایپوگرافی هنر چینش یا طراحی حروف و متن به روش های خوانا و جذاب هنگام کار با متن است. در تایپو گرافی هم می توان احساسات مختلف را بیان کرد.

7.مقیاس (Scale)

مقیاس شامل اندازه بندی اجزای یک طراحی است. برای ایجاد سلسله مراتب دیداری می توان از مقیاس استفاده کرد و  نقاط کانونی برای جلوه و اهمیت بیشتر بوجود آورد اما همیشه لازم نیست مقیاس بر مبنای واقعی باشد. می‌توان برای القاء هدف طراح در مخاطب، اجزای مختلف را بسیار بزرگ یا کوچک ترسیم کرد مثل اهمیت داشتن یک جزأ یا تحقیر جزئی دیگر.

اصول طراحی نیز به 4 گروه مهم تقسیم می شود:

1.تضاد یا کنتراست (Contrast)

کنتراست در طراحی گرافیک به چگونگی وجود عناصر مختلف نسبت به عناصر مجاور اشاره داردکه عنصر مورد نظر را  برجسته تر و قابل تشخیص تر نشان دهد. کنتراست برای دیدن درست عناصر نیز مهم است.

تاریکی در مقابل نور، بزرگ در مقابل کوچک می تواند کنتراست را به شکل ساده بیان کند.

2.تعادل (Balance)

تعادل به توزیع عناصر یک طرح به طور مساوی در سرتاسر طرح اشاره دارد. در یک طرح می توان تعادل و پویایی را با استفاده از عناصر کار از جمله شکل و بافت و خط و ... بدست آورد.

هر عنصر در طراحی دارای وزن بصری است و با استفاده از اشکال در جای درست می توان احساس تعادل را بوجود آورد.

تعادل را می توان به سه دسته تقسیم کرد

1.متقارن (Symmetrical): در طراحی متقارن عناصر با وزن مساوی در دو طرف یک محور فرضی عمودی و یا محور افقی قرار می گیرند.

2.نامتقارن (Asymmetrical): تعادل نامتقارن معمولاً در وب سایت ها استفاده می شود. در این موارد از مقیاس، کنتراست و رنگ برای یکسان کردن وزن کل طراحی یا صفحه استفاده می شود چون عناصر مختلف وزن های متفاوت دارند.

3.شعاعی (Radial): در این تکنیک طرح به صورت دایره ای بر روی سطح مورد نظر پیاده می شود و حس پویایی را القا می کند.

3.هارمونی (Harmony)

هارمونی یا هم ترازی به معنی  ارتباط بصری بین اجزای طراحی است. در یک طراحی درست اجزا در کنار هم و مکمل یکدیگر هستند و حس تعادل خوبی در کل طراحی می سازند.

  1. تکرار

تکرار در برند سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. در طراحی هم می توان از رنگ و بافت و تکرار استفاده کرد. وقتی یک ویژگی عنصر یا عناصر مشابه موجود در طراحی را تکرار می کنید یکپارچگی را بوجود آورده اید.

سخت افزارهای مورد نیاز برای طراحی گرافیک

یک طراح گرافیک بسته به شاخه تخصصی فعالیت خود برای کار به کاغذ و قلم، کامپیوتر یا تبلت و گوشی هوشمند و دوربین عکاسی نیاز دارد.

 

انواع طراحی گرافیک کدامند؟

طراحی گرافیکی به 8 حوزه مختلف و مرتبط تقسیم شده اند:

1.طراحی گرافیک هویت بصری (Visual identity graphic design)

این نوع طراحی بر عناصر بصری یک برند با هدف انتقال هویت آن برند از طریق تصاویر، اشکال و رنگ ها با کمک لوگو، تایپوگرافی و هرچیزی که نشان دهنده یک برند هستند تمرکز دارد. در این نوع طراحی شناخت و تحقیق درباره صنعت برند مورد نظر و رقبا و گرایش ها و همه مسائل مربوط به شاخه کاری برند لازم است.

برای برند سازی از ست اداری، کارت های ویزیت استاندارد و لوازم ثابت شرکتی استفاده می شود.

 

2.طراحی گرافیک بازاریابی و تبلیغات (Marketing and advertising graphic design)

شرکت ها برای برای رسیدن به مخاطب هدف به فکر و استراتژی یک بازاریابی موفق نیاز دارند. یک بازاریابی درست، افراد را بر اساس خواسته ها، نیازها، آگاهی و رضایتی که از یک محصول یا خدمات دارندجذب می کند.

همیشه محتوای بصری جذاب تر است و متخصصان بازاریابی برای دستیابی به استراتژی های بازاریابی خود در نوع خاصی از رسانه ها دیجیتالی یا چاپی استفاده کنند.

 

3.طراحان گرافیکی بازاریابی

در این نوع طراحی، طراحان گرافیکی یک ایده را توسعه می دهند و در مورد عادت های مصرف کننده تحقیق می کنند و طرح هایی ایجاد می نمایند که با مخاطبان هدف ارتباط برقرار کند. دانش در نحوه فروش یک محصول و نحوه جذب مصرف کنندگان از تخصص یک طراح گرافیک بازاریابی است.

طراحان بازاریابی علاوه بر مهارت ارتباطی نیاز به  تسلط بر چندین برنامه گرافیکی و کار چاپ برای استفاده به موقع از کارت پستال و بروشور، آگهی های مجلات و روزنامه ها، پوستر، بنر و بیلبورد، اینفوگرافیک، بروشور (چاپی و دیجیتالی) و ... باشند.

 

4.طراحی گرافیک رابط کاربری (User interface graphic design) یا طراحی وب (Web design)

طراحی وب شامل برنامه ریزی و ساخت ظاهر، صفحه آرایی و طراحی انواع سایت تمرکز دارد. طراحی وب ارتباط نزدیکی با طراحی UX و UI دارد.

رابط کاربری (UI) به روش ارتباط کاربر با یک دیوایس یا اپلیکیشن گفته می شود. طراحی رابط کاربری، طراحی رابط ها برای سهولت استفاده از آنها توسط کاربر می باشد.

رابط کاربری شامل صفحه نمایش، صفحه کلید و ماوس است اما طراحی UI شامل طراحی عناصر گرافیکی روی صفحه وب مثل دکمه ها، منوها، متن و عکس و گرافیک استفاده شده در سایت می باشد او باید بین جذابیت ظاهری صفحه و عملکرد فنی آن تعادل ایجاد کند.

طراحان گرافیک ای که در زمینه تجربه کاربر (User Experience; UX) کار می‌کنندباید همه چیز را از دید مخاطب ببینید و دیزاین های زیبا با بیشترین قابلیت استفاده را بسازند.

 

5.طراحی گرافیک انتشارات (Publication graphic design)

طراحی نشریه، کتاب، روزنامه ، مجلات و کاتالوگ ها یک نوع طراحی کلاسیک است ودر سالهای اخیر انتشارات دیجیتال افزایش قابل توجهی پیدا کرده اند.

از اصول این کار ایجاد ترکیب بندی با استفاده از نوشته و عکس  است.

طراحان گرافیکی با ویراستاران و ناشران برای ایجاد این ترکیب بندی همکاری می کنند و باید با مدیریت رنگ و پروسه چاپ آشنا باشند.

 

6.طراحی گرافیک بسته بندی (Packaging graphic design)

بسته بندی نه تنها از محصولات در هنگام انتقال، توزیع و فروش، محافظت می کند، بلکه یک ابزار بازاریابی مهم نیز هست. عکس، رنگ و نوشته می تواند هویت بصری محصول را برای خریدار بسازد و در ذهن او تثبیت کند.

طراحان بسته بندی باید همواره دانش خود را به روز کنند، رقبا را رصد کنند و در برابر خواسته مصرف کننده آگاه و انعطاف پذیر باشند.

7.طراحی موشن گرافیک (Motion graphic design)

طراحی موشن گرافیک یا گرافیک های متحرک است که شامل انیمیشن‌ها، بنرها، تایپوگرافی، تصاویر و ویدئو می باشد و مورد استفاده در رسانه های آنلاین، تلویزیون و فیلم است و محبوبت روز افزونی دارد.

این نوع طراحی زمان و هزینه های تولید را کاهش داده و دسترسی به هنر را مقرون به صرفه کرده است. تیتراژ پایانی فیلم و ریال ها، تبلیغات، لوگوهای متحرک، تریلرها، ارائه ها، ویدیوهای تبلیغاتی و فیلم های آموزشی، وب سایت ها، اپ ها، بازی های ویدیویی، بنرها و گیف ها نمونه هایی از موشن گرافیک هستند.

 

8.طراحی گرافیک محیطی (Environmental graphic design)

طراحی گرافیک محیطی ترکیبی از چند رشته گرافیک، معماری، طراحی داخلی، منظره و طراحی صنعتی است که افراد را به صورت بصری به مکان ها مرتبط می کند مثل طراحی تابلوها، نقاشی های دیواری، نمایشگاه های موزه، برندسازی اداری، ناوبری حمل و نقل عمومی، دکوراسیون داخلی فروشگاه های خرده فروشی، برندسازی ورزشگاه

Wayfinding (مسیریابی) نوعی گرافیک دیزاین محیطی شامل علائم استراتژیک، نشانه های شاخص و نشانه های بصری است که به افراد نشان می دهد کجا هستند و کجا باید بروند و مسیر خود را تشخیص بدهند.

شرکت تبلیغاتی راسپینا رسانه آماده ارائه کلیه خدمات گرافیکی به شرکت ها و موسسات می باشد.

چاپ 

با ما در تماس باشید

  • شیراز - بلوار امیرکبیر - خیابان فرزدقی 
  • بین کوچه 7 و 9 - ساختمان 35 - واحد 3
  • 09392324400 - 07138223990
  • info@respinaresane.ir

عضویت در خبرنامه