عکاسی چیدمان

عکاسی چیدمان

در عکاسی چیدمان یا عکاسی صحنه آرایی شده، پیش از عکاسی، عکاس یا طراح، به صحنه پردازی سوژه مورد نظر می‌پردازد و معمولا در استودیو عکاسی انجام می شود.

استیجد فوتوگرافی در دوره انقلاب صنعتی و گسترش صنعت تبلیغات شروع شد اما عکاسان صحنه‌پرداز اصول عکاسی را زیاد جدی نمی گرفتند و  گاهی از روش های دستکاری عکس و فوتومونتاژ استفاده می کردند. در عکاسی چیدمان اشیاء بی جان و جزییات بسیار مهم هستند.

در این روش قبل از شروع عکاسی از روشی مانند استوری برد در سینما استفاده می شود به این معنی که طراحی روی کاغذ پیاده می شود تا طرح نهایی بهتر درک شود و تا رسیدن به طرح نهایی چندین بار عکاسی از صحنه انجام می شود.

گاهی مواقع بسته به نوع سوژه و هدف می توان همه چیز را مطابق واقعیت طراحی کرد و گاهی استیج یا صحنه هیچ شباهتی به واقعیت ندارد و نوعی فضای سورئالیستی بوجود می آید. در این سبک می توان زما و واقعیت را به هم بریزید.

عکاسی چیدمان همه چیز قابل تغییر و دستکاری است از تنظیمات دوربین تا نورپردازی.

عکاسی چیدمان شامل چهار مرحله اصلی است:

  1. ایده و داستانی که قرار است طبق آن طراحی انجام شود
  2. صحنه پردازی و چیدمان سوژه که بسته به روش عکاسی هرکدام نیاز به لوازم و وسایل بسیار متنوع و متفاوت و زمان دارند.
  3. نورپردازی که این مورد هم بسته به نوع عکاسی بسیار متفاوت خواهد بود.
  4. جای دوربین و عکاسی

آندریاس وینکل یک منتقد عکاسی است و چهار زیر شاخه‌ی اصلی برای عکاسی استیج تعریف کرده است

  1. خودنگاره‌ یا عکاسی از خود

در این روش از عکاسی، خود هنرمند عکاس در نقش‌های متفاوت در صحنه قرار می گیرد و عکاسی انجام می شود.

  1. عکاسی روایی یا داستانی

به این شکل که مدل با کمک صحنه آرائی در نقش‌هایی مثل زندگی اجتماعی، اسطوره و تخیل در عکس ظاهر می شود. در این روش می توان از یک عکس یا مجموعه ای از چند عکس برای روایت داستان استفاده کرد.

  1. چیدمان مینیاتوری

این سبک جذاب شبیه سبک روایی است اما در اندازه کوچک که با استفاده از عروسک‌، اسباب بازی‌ و دیگر وسایل نمایش مینیاتوری عکس مورد نظر ثبت می شود. از ویزگی های این روش عکاسی، عکس گرفتن از بالاست.

  1. اینستالیشن‌

اینستالیشن‌ها و عکس مجسمه‌ها و وسایلی که عکس‌هایی در ابعاد بزرگ از اشیاء با چیدمانی دقیق هستند. می توان گفت این سبک در مقابل لند آرت تماما در فضای بسته طراحی می شود.

 

رویکردهای عکاسی چیدمان

  1. سبک فرمالیستی (photography Formalism)

سبک فرمالیستی در عکاسی چیدمان بیشتر به نحوه ترکیب‌بندی و چیدمان اجسام توجه می کند که در نتیجه مفاهیم دیگر اهمیت چندانی نداشته رفته فرم‌های بصری مورد اهمیت قرار می گیرد. اصل تلاش این سبک نمایش شعار هنر برای هنر است. این شیوه می تواند به پرورش نگاه هنری کمک زیادی بکند.

  1. سبک مفهومی(Conceptual photography)

در این سبک از عکاسی چیدمان برای بیان مفهوم استفاده می شود که معمولا شامل مسائل روانشناختی و ناخودآگاهی و مفاهیم منتقدانه می شود و مخاطب را وادار به فکر کردن می کند. عکس های سورئال یا همان سبک فراواقع گرایانه از این نوع عکس ها هستند. در سبک هنر مفهومی زیبایی نتیجه اصلی کار نیست.  بعضی هنرمندان عامدانه عکس های زشت در این سبک ارائه می کنند.

هنرمند در این سبک می توان داستانی برای بیان داشته باشد که پشت مفهوم طراحی شده نهفته است.

  1. لندآرت(Land Art)

از دیگر روش های عکاسی چیدمان هنر محیطی یا لند آرت است. لند آرت هنری است که در طبیعت انجام می شود و  مقیاس های کوچک تا بزرگ را در بر می گیرد. هنرمند با اجزائی طبیعی که در اختیار دارد به بازنمایی یک مفهوم از طریق طبیعت در خود طبیعت می پردازد. در این هنر زمین خود، اثر هنری است. چیدمان سنگ ها به صورت هنرمندانه یا باقی گذاشتن اثری بر روی برف یا زمین از این نوع روش عکاسی است.

چون لندآرت آسیب پذیر است و بر اثر گذر زمان گاهی کوتاه از بین می رود تنها راه ثبت آن از طریق عکاسی است. هنرمندان لند آرت در پی ایجاد نمایشگاه یا فروش اثر خود نیستند آنها بر استثمار زمین توسط انسان تاکید دارند و می خواهند از همه چیز در راه شکوفایی هنر استفاده کنند.

این هنر در اواخر دهه 1960 در امریکا برای تاکید بر طبیعت و هنر شکل گرفت.

  1. عکاسی از نمایشگاه(ٍexhibition Photography)

سبک دیگر عکاسی چیدمان به آثار هنری در نمایشگاه مربوط می شود و در عمل عکسی مستند به حساب می آید، با این که از یک اثر هنری از هر سبکی، این عکاسی انجام شده است. نحوه چیدمان المان ها در نمایشگاه در نتیجه عکاسی بسیار تاثیرگذار خواهد بود. نورپردازی نمایشگاه کمک شایانی به سبک این نوع عکاسی خواهد کرد و در صورت نقص و تاریکی از نورهای مورد نظر استفاده می شود.

  1. عکاسی تبلیغاتی(ADVERTISING PHOTOGRAPHY)

در چیدمان یک عکس تبلیغاتی که برای جلب نظر مخاطب برای معرفی و فروش یک محصول صورت می گیرد نیز یک سبک دیگر از عکاسی چیدمان وجود دارد. اجزاء فرعی می تواند باربط یا بی ربط (اما تاثیر گذار)از سوژه و فقط برای ایجاد هماهنگی در رنگ و فرم عکس در اطراف محصول قرار می گیرند.

در عکاسی تبلیغاتی عکاس راوی یک پیام برای مخاطب است و آن پیام این است که این کالا و یا خدماتی که در حال تماشای آن هستید می تواند مشکلی از شما حل کند و به شما آرامش بدهد.

شرکت تبلیغاتی راسپینا رسانه آماده ارائه کلیه خدمات گرافیکی از جمله عکاسی چیدمان بصورت کاملا حرفه ای می باشد.