مجله تبلیغات

سناریو نویسی تبلیغاتی

سناریو یا فیلم نامه در سینما، تلویزیون و دیگر رسانه‌ها یک داستان را بیان می کند. یکی از کاربردهای سناریونویسی در تبلیغات است.                                        

سناریونویسی در این رشته در جهت انتقال صحیح پیام موضوع مورد تبلیغ استفاده می شود. پیام تبلیغاتی عنصر اصلی تبلیغات است که با مشخص کردن  هدف، تنظیم بودجه و استفاده از رسانه موثر تاثیرگذار خواهد بود.

این که مشخص کنید هدف از ساخت کلیپ برند سازی یا معرفی محصول و خدمات است اولین و مهمترین مرحله است. اگر هدف از ساخت کلیپ تبلیغاتی برند سازی است پس باید برای ماندن اسم و لوگو محصول در ذهن مخاطب با رنگ و شعار و آهنگ و ... برنامه ریزی کنید و اگر منظور معرفی محصول یا خدمات است باید وجه تمایز محصول جدید و اعتمادسازی مخاطب در نظر گفته شود. در پس از مشخص کردن اهداف، باید تیم متخصصی برای نوشتن و اجرای سناریو مشخص کرد.

شرکت تبلیغاتی راسپینا رسانه در انجام تخصصی تبلیغات در همه مراحل به شکل کاملا حرفه ای در کنار شماست.

مرحله بعد نوشتن متن سناریو با توجه به نوع تبلیغ و هدفی که مشخص شده می باشد. در نوشتن سناریو همه مزایا، ویژگی ها و نکات مثبت محصول یا خدمات با دقت به مخاطب معرفی می شود.

این موارد را در نوشتن یک سناریوی خلاقانه و درست بکار بگیرید:

  1. در نوشتن سناریو ایده های خلاقانه و منحصر به فرد و جذاب استفاده کنید تا در ذهن مخاطب باقی بماند.
  2. سناریو را ساده و صادق بنویسید.
  3. از اغراق و زیاده گویی پرهیز کنید.
  4. از جمله های کوتاه و هدفمند استفاده کنید.
  5. خدمات شرکتی که قرار است برایش کلیپ تبلیغاتی بسازید بررسی کنید تا اهداف و تجارت آن شرکت را بشناسید و ایده هایی مطابق اهداف و خط مشی آن شرکت در سناریو استفاده کنید.
  6. هر شغل رقبایی دارد که با شناسایی و رصد رقبای هر کارفرما می توان برای نوشتن سناریوی مورد نظر استفاده کرد و کاری کاملا متفاوت با تبلیغات رقبا انجام داد.
  7. از کلمات کلیدی و جذاب برای اثربخشی در ذهن مخاطب استفاده کنید.
  8. جامعه هدف را بشناسید. مخاطبی که قرار است سناریو برای او نوشته شود و توجهش جلب شود و به خرید کالا یا خدمات ترغیب شده و مشتری ماندگار برند مورد نظر بماند را بشناسید.
  9. سناریو را بسته به نیاز مخاطب بنویسید، نه سلیقه کارفرما.
  10. درباره خواست و نیاز مشتری تحقیق کنید. این که محصول یا خدمات مورد نظر پاسخ چه نیازی را خواهد داد و چه مشکلی را حل خواهد کرد در نوشتن سناریو بسیار مهم است.

- سناریوی رایج در تیزرهای تبلیغاتی کدامند؟

1.سناریوی معرفی کالا

در این روش بدون هیچ پیچیدگی به سراغ معرفی کالا بروید و به صورتساده و روان درباره کالا صحبت کنید. در اجرا بازیگر یا نریتور از مزیت های محصول صحبت می کند. ظاهرا سناریوی خاصی وجود ندارد و کار بسیار ساده است می کند اما وقتی متن هنرمندانه با جملات هدفمند و درست نوشته شده باشد تاثیرگذاری بسیار زیادی خواهد داشت.

2.سناریوی طرز کار محصول

در این نوع سناریو که باز روش کار ساده ای دارد می توانید بصورت مستقیم روش کار با محصول را نشان دهید تا همه ابهامات برطرف شود و خریدار برای خرید این محصول تصمیم قطعی را بگیرد. اگر محصول شما در مقایسه با محصولات مشابه مزیت یا طرز کار ساده تری دارد این مقایسه با محصول رقیب را انجام دهید چون موثر خواهد بود. در این مورد هم نوشتن سناریو چندان اهمیتی ندارد. طرز ارائه محصول باعث تاثیرگذاری تیزر خواهد بود.

3.سناریوی شاهد

شاهد همان مشتری است که در ساخت تیزرهای قدیمی و تقریبا منسوخ شده از تجربه مصرف کالا تعریف می کند و تبلیغ کالا به این صورت انجام می شود ولی اگر محصول کیفیت بالایی نداشته باشد این تجربه برای مخاطب باورپذیر نخواهد بود و اعتمادی بین مخاطب و تولید کننده شکل نخواهد گرفت. نوشتن این نوع سناریو هم در این روش نقش چندانی ندارد.

4.سناریوی تیزر موزیکال

در این روش که از انواع پرتکرار و پرطرفدار ساخت تیزرتبلیغاتی است می توان از آهنگ های قدیمی استفاده کرد و یا از ادبیات در ساخت شعری دلنشین و همراهی آهنگ در ساخت شعری تبلیغاتی تاثیر گرفت. اگر این روش درست اجرا شود در صورت تکرار چون شعر به سرعت در ذهن مخاطب می ماند تیزر تبلیغاتی ماندگار خواهد شد.

5.سناریوی کمدی

استقبال از تیزرهای تبلیغاتی با تم کمدی بر پایه شوخی و خنده همیشه خوب بوده اما نوشتن سناریوی کمدی کار آسانی نیست و ظرافت های زیادی باید رعایت شود تا مورد پسند مخاطب قرار بگیرد. نقش ادبیات در این روش سناریو نویسی مثل روش قبل با اهمیت می باشد. نکته مهم دیگر این است که شوخی و کمدی به شکلی نباشد که فقط جنبه خنده آن مورد توجه قرار بگیرد و تیزر در معرفی و فروش محصول موفق نباشد.

6.سناریوی احساسی

نوشتن یک سناریو که احساسات مخاطب را برانگیزاند به اندازه نوشتن سناریوی کمدی سخت است ولی اگر بتوانید پا به عرصه احساسات مخاطب بگذارید خواهید توانست محصول مورد نظر را بفروشید. در این روش هم سناریویی احساسی که برپایه ادبیات باشد و هم مسائل فنی در نظر گرفته شده باشد تا اثری درست و قوی و تاثیر گذار بوجود بیاید در کنار یک اجرای قوی می توانند به هدف برسند.

7.سناریوی شخصیت محور

این سناریو نویسی روش مرسومی برای برندهای بزرگ و مشهور است که تصمیم می گیرند شخصیتی شناخته شده نماینده برند و محصول آنها باشد. این نوع سناریو را می توان در طولانی مدت اجرا کرد به شرطی که همچنان مورد استقبال مخاطب قرار بگیرد. سناریو در این روش باید یکپارچه و قوی باشد.

به جز شخصیت می توان از کارکترهای کارتونی یا مسکات یک برند نیز بهره برد.

8.سناریوی سبک زندگی

در چند دهه اخیر این روش شاید جدیدترین نوع سناریو نویسی است که از سبک زندگی مخاطب برای استفاده از فروش محصول استفاده می کند و نیاز به نویسندگی قوی دارد. بنا به نوع محصول آن قسمت از زندگی مخاطب هدف که به محصول مربوط است به تصویر کشیده می شود و از محصول مورد نظر استفاده می شود.

به‌طورکلی هر سناریو می تواند شامل چهار قسمت باشد:

1- شروع تاثیر‌گذار، 2- طرح مشکل، 3- ارائه راه‌حل و 4- دعوت به انجام یک عمل  باشد. درنظرگرفتن این چهار بخش باعث شکل‌گیری ساختار کلی سناریو می‌شود.

در هرکدام از انوع سناریو می توان دیالوگ هایی تعریف کرد که یکی از دو روش دو پهلو یا تباینی باشد.

در تکنیک تباین، دیالوگ های گوینده آگهی در کنار تصاویر می تواند موثر باشد. دیالوگ هایی که یک فرد عادی را در تله شناختی انداخته و برحسب خطاهای شناختی او را ترغیب به خرید محصول مورد می کند. استفاده از این روش تکراری ولی هنوز موثر است.

 

در دیالوگ های دوپهلو بیشتر برای مخاطبان وسواسی استفاده می شود چون این دسته از مخاطبان برای خرید به راحتی راضی نمی شوند و جلب نظرشان به روشهای پیچیده ای انجام می پذیرد. این روش را روانشناسان سیاسیهم استفاده می کنند.

استفاده از این روش، نیاز به دقت و مهارت برای اثربخش بودن باید از کلماتی استفاده می کنید دارد چون نباید در کنار جلب توجه، دروغ، شایعه و افزایش انتظار مخاطب را ایجاد کند.

چاپ 

با ما در تماس باشید

  • شیراز - بلوار امیرکبیر - خیابان فرزدقی 
  • بین کوچه 7 و 9 - ساختمان 35 - واحد 3
  • 09392324400 - 07138223990
  • info@respinaresane.ir

عضویت در خبرنامه